Martijn Brand, algemeen directeur van ADP

Uitdagende tijden voor accountants en administrateurs

Algemeen directeur Martijn Brand van ADP

Tarieven staan al langere tijd onder druk, de verwachtingen van de klant zijn hoog”, stelt Martijn Brand, Algemeen Directeur van ADP Nederland. “Accountants moeten keuzes maken. Ze zullen hun bedrijfsprocessen moeten aanpassen. Minder tijdrovende handelingen, meer advisering aan de klant. Want daar kun je het verschil maken.

 

Waarde toevoegen met kennis

Martijn Brand: “Kwaliteit is het sleutelwoord in de discussie over de toekomst van het accountancyvak. De prestaties moeten onberispelijk zijn. Neem je dat begrip als leidraad, dan dient zich een belangrijk argument aan om werkzaamheden met een hoog afbreukrisico uit te besteden aan een betrouwbare, gespecialiseerde partner.” 

Gegarandeerd compliant

ADP treedt natuurlijk graag op als die partner als het gaat om het uitbesteden van de payrolladministratie. Martijn Brand: “Dat is onze specialiteit. Een complete afdeling houdt fulltime alle wijzigingen op het gebied van wet- en regelgeving op dit gebied in het vizier en zorgt dat alles in de programmatuur wordt opgenomen. We zorgen niet alleen dat alles snel en goed loopt, maar nemen ook de verantwoordelijkheid over."

Inzicht en controle

Hoewel accountants en administratiekantoren meestal wel onderkennen dat het uitvoeren van de payrolladministratie voor hen geen lonende zaak is, blijft men deze dienst vaak toch nog aanbieden. “De argumentatie is dan dat de klant dat zo gewend is en dat je op die manier een goed inzicht hebt in de stand van zaken”, vertelt Martijn Brand. “Maar in de praktijk blijkt dat de klant juist goed reageert op de samenwerking van zijn accountant met een A-merk op het gebied van salaris en HR. Zeker omdat zijn accountant via zijn eigen portal toch nog steeds direct toegang heeft tot de salarisgegevens.

Continuïteit

Groot voordeel is dat ook het issue van continuïteit wordt getackeld. Binnen de kleinere kantoren is er vaak niet meer dan één medewerker met voldoende kennis van de salarisadministratie beschikbaar. Dat maakt onnodig kwetsbaar. Partners van het ADP Accountancy Partner Programma hebben dat probleem niet meer."

Vakinformatie en handige tools

Deelnemers aan het Accountancy Partner Programma krijgen via een speciaal ontwikkelde webportal toegang tot de gegevens van hun klanten. Martijn Brand: “Dit is ook de plek waar ze online toegang hebben tot handige tools en veel vakinformatie. Wij delen graag onze kennis en die kan de accountant ook weer gebruiken in de dienstverlening naar zijn klanten. Een belangrijke meerwaarde!”

Succesformule uit de VS voor groot en klein

ADP is wereldwijd actief en in veel landen zelfs de grootste gespecialiseerde HR-dienstverlener. Ligt samenwerken met de grotere kantoren en grote bedrijven dan niet meer voor de hand? “Dat gebeurt ook, maar zeker niet alleen”, vertelt Martijn Brand. “In de USA draait dit Accountancy Partner Programma al geruime tijd. We hebben daar al 4.500 ondernemers succesvol bediend, zowel hele grote bedrijven als kleinere ondernemingen. In Nederland richten we ons in eerste instantie juist op de kleinere tot middelgrote kantoren omdat zij onze hulp en kennis nu het hardst kunnen gebruiken.

Schaalbaar en toekomstbestendig

ADP is er dus zeker ook voor 'klein'. Dat kan omdat onze oplossingen schaalbaar zijn. En ja, groot zijn heeft ook veel voordelen. Capaciteit en investeringen voor het doorontwikkelen van producten en nieuwe diensten bijvoorbeeld. En dan hebben we natuurlijk onze geweldige mensen van Klantenservice. Specifiek voor het Accountancy Partner Programma hebben we trouwens een speciaal vast team geformeerd.”

Partnerships zijn de toekomst

Van partnerships waarin beide partijen doen waar ze goed in zijn, profiteert uiteraard ook de eindklant. “Die kan rekenen op een verbeterde dienstverlening, ook in de breedte. Want zijn accountant heeft immers ook meer tijd voor advisering, al dan niet proactief”, aldus Martijn Brand. “Nu is het moment om samen te werken. Zo kun je meer betekenen voor je klant”. Brand ziet dit partnerprogramma voor accountants dan ook als de eerste in een reeks. “Er is steeds meer behoefte aan samenwerkingsvormen op het gebied van budgetplanning of planning in de gezondheidszorg. Wordt vervolgd!” 

Martijn Brand, algemeen directeur van ADP over het ADP Accountancy Partner Programma
Martijn Brand, Algemeen Directeur van ADP